واژه نامه


می‌توانید از شاخص زیر برای مشاهدهٔ واژه‌نامه استفاده کنید

حروف خاص | آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی | همه

صفحه:  1  2  (ادامه)
  همه

ا

استاندارد

نمونه، قاعده، اصل، مقیاس، نمونه تصویب شده، وهرچیزی که ازطرف عموم بعنوان مبنائی برای مقایسه پذیرفته شود


اصطلاحات رایج آموزش مجازی

یادگیری با موبایل یا  mLearning امروزه در صنعت آموزش مجازی بسیار محبوب شده است و محبوبیت آن رو به افزایش است. از طریق موبایل لرنینگ، فراگیران می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند یا تبلت به آموزش آنلاین دسترسی داشته باشند.

concepts in elearning و آموزش با موبایل

Gamification

تکنیک‌هایی است که محتوای آموزش مجازی را به صورت یک تجربه مشارکتی و جذاب برای فراگیران درمی‌آورد. گیمیفیکیشن یک اصطلاح رایج آموزش مجازی است که اطلاعات را به شیوه‌ای منحصر به فرد و جالب به فراگیران ارائه می‌دهد و می‌تواند شامل عناصر بازی همچون جایزه، مراحل، عناوین و بازخورد مثبت باشد.

30 اصطلاح رایج elearning و بازی سازی

Blended Learning

یادگیری ترکیبی، آموزش کلاسی را با آموزش آنلاین مبتنی بر وب ترکیب می‌کند تا انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد.

اصطلاح رایج آموزش مجازی و آموزش ترکیبی

Social Learning

تشریک مساعی، طوفان مغزی و مذاکره با همکاران همگی قسمت‌هایی از یادگیری اجتماعی هستند. در حوزه آموزش مجازی، این می‌تواند همه چیز را شامل شود از استفاده از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا بحث و تبادل نظر یا چت زنده در دوره‌های آموزش مجازی.

 

یادگیری اجتماعی یک concept آموزش مجازی

Storyboarding

استوری بوردها به توسعه‌دهندگان دوره‌های آموزش مجازی اجازه می‌دهد تا رئوس دوره‌ها را قبل از شروع فرآیند توسعه آموزش مجازی مشخص کنند. این به تازه کارها کمک می‌کند تا بفهمند چه متون، تصاویر و عناصر دیگری برای این دوره می‌خواهند.

استوری برد و اصطلاح رایج elearning

Tin Can API

Tin Can نسل بعدی اسکورم (SCORM) است و امکان جمع‌آوری داده‌ها درباره طیف وسیعی از تجارب یادگیری یک شخص در فضای آنلاین یا آفلاین، را می‌دهد. Tin Can API بسیاری از محدودیت‌های قدیمی را برطرف کرده است و فرمت ثابتی از فعالیت‌های شخص یا گروه را از طریق تکنولوژی‌های چندگانه مانند موبایل، شبیه سازی، بازی و … بدست می‌آورد.

اصطلاح رایج آموزش مجازی و Tin Can API

Learning Management System

این اصطلاح رایج آموزش مجازی که به اختصار LMS گفته می‌شود، یک پلتفرم نرم‌افزاری آنلاین است که نتایج را انتشار، مدیریت و ردیابی می‌کند و گزارش‌هایی را برای آموزش و دوره‌های آنلاین تهیه می‌کند.

سامانه آموزش مجازی و concept رایج آموزش مجازی

508 Compliant

اصل 508 قانون بازتوانی، استانداردهای قابل دسترسی برای انواع محتوا ایجاد کرده است. دوره آموزش مجازی که بر اساس 508 باشد، تضمین می‌کند که همه فراگیران شامل افراد دارای معلولیت نیز می‌توانند به محتوای دوره‌ها دسترسی داشته باشند.

اصطلاح رایج آموزش مجازی و دسترسی افراد معلول

Rapid e-Learning Software

ابزاری است که می‌توانید برای ساخت سریع دوره‌های آموزش مجازی با حداقل زمان ممکن برای اتمام پروژه استفاده کنید. برخی ویژگی‌های نرم‌افزار آموزش مجازی سریع، شامل قالب‌ها و برنامه‌های ویزارد است.

Rapid e-Learning Software

SME

SME که مخفف Subject Matter Expert یا کارشناس موضوع است، دیگر اصطلاح رایج آموزش مجازی است که به افرادی گفته می‌شود که دانش لازم برای دوره‌های آموزش مجازی را دارند یا در آن حوزه متخصص هستند.

concepts in elearning و SME

(Learning Record Store (LRS

بانک اطلاعاتی که تحلیل‌ها در خصوص داده‌های آموزشی را ذخیره، مدیریت و اجرا می‌کند. LRS می‌تواند بخشی از LMS باشد که فرمت داده Xapi را پشتیبانی می‌کند یا می‌تواند سیستم مستقلی مانند سیستم خصوصی یادگیری خودتان باشد.

اصطلاح رایج آموزش مجازی و LRS

Learning Data

اطلاعاتی که در خصوص فراگیران گروهی یا فردی در طول دوره آموزش آنلاین تولید می‌شود. درگذشته این از فرمت اسکورم گرفته می‌شد، اما امروزه داده‌های یادگیری از فرمت xAPI گرفته می‌شود.

learning data و اصطلاح رایج آموزش مجازی

Learning Analytics

اندازه‌گیری، جمع‌آوری، تحلیل و گزارش داده‌هایی که در طول فعالیت‌های یادگیری آنلاین انباشته می‌شوند. تحلیل یادگیری بینش عمیقی نسبت به رفتارها، شایستگی‌ها و تجارب فراگیران ارائه می‌دهد، به علاوه هر جا که نیاز به بهبود داشته باشد، چه در مورد فراگیران و چه محیط یادگیری را شناسایی می‌کند.

اصطلاح رایج elearning و تحلیل یادگیری

Learning Tools Interoperability (LTI) 

استاندارد سیستم متقاطع عملیاتی توسط کنسرسیوم آموزش جهانی IMS ایجاد شده است. این برای اتصال به سامانه‌های آموزشی چون LMS است، با ابزارهای خارجی استانداردشده که دسترسی فزاینده به محتوای آموزشی را در بسیاری موسسات فراهم می‌کند.

 Learning Tools Interoperability  و اصطلاح رایج آموزش مجازی

Application Programming  Interface (API) 

مجموعه توابع و فرآیندهایی که امکان ایجاد برنامه‌هایی را می‌دهند که دسترسی به ویژگی‌ها یا داده‌های سیستم عامل، اپلیکیشن یا دیگر ابزارها را دارد.

API و اصطلاح رایج آموزش مجازی

Synchronous Learning

ساختار دوره که به فراگیران حکم می‌کند باید صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی‌شان، به طور همزمان به محتوای دوره دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند. یادگیری همزمان، تعامل در زمان واقعی را بین فراگیران و مدرسان امکان‌پذیر می‌سازد، در حالی که یادگیری غیرهمزمان اینگونه نیست.

Synchronous Learning و اصطلاح رایج آموزش مجازی

Asynchronous Learning

فراگیران را قادر می‌سازد تا به دوره‌های آنلاین در زمان‌های مختلف دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. این یک مفهوم مرکزی در آموزش مجازی و آموزش وب‌محور (WBT) است و کمک می‌کند تا دوره با سرعتی متناسب با هر یک از فراگیران ارائه شود.

elearning concept و آموزش همزمان

Massive Open Online Course (MOOC) 

یک دوره آنلاین که برای تعداد زیادی از کاربران در هر لحظه ارائه می‌شود، موک (MOOC) می‌تواند هم برای آموزش شرکتی و هم محتوای تحصیلی مورداستفاده قرار گیرد.  علاوه بر ارائه محتوا، MOOC اغلب بحث مشارکتی و تعاملات بین دانش‌آموزان و معلمان یا فراگیران و مربیان را تسهیل می‌کند.

Massive Open Online Course و elearning concept

 

Curation

خرید، سازماندهی و ارائه محتوا یا رسانه. در آموزش مجازی، فرآیند گزینش اغلب بخش مرکزی ایجاد دوره‌های آنلاین است که طیف متنوعی از محتوا را از منابع داخلی و خارجی جمع‌آوری می‌کند. گزینش محتوای آموزشی می‌تواند به طور چشمگیری زمان مصرف شده برای ایجاد دوره آنلاین را کاهش دهد و محتوای دوره را به میزان زیادی مرتبط نگه دارد.

Curation و elearning concept

Authoring Tool

ابزارها (چه دسکتاپ و چه مبتنی بر مرورگر) که به طراحان آموزشی اجازه می‌دهد همه فرمت رسانه‌ها را برای ایجاد آموزش الکترونیک که تعاملی و مشارکتی باشد، ادغام کنند.

concepts in elearning و ابزار نوشتاری و عینک

Micro Learning

میکرولرنینگ روش ارائه محتوا به کاربران در قطعات ریز و خاص است که به کاربران اجازه می‌دهد چگونگی و زمان یادگیری را کنترل کنند. یک قطعه محتوا یا اطلاعات تحصیلی ممکن است در اندازه بسیار کوچکی ارائه شود.

اصطلاح رایج آموزش مجازی و microlearning

EPortfolio

انباشت شواهدی که نشان‌دهنده فعالیت و کار افراد است و در یک پلتفرم دیجیتالی یا مبتنی بر وب میزبانی و نمایش داده می‌شود.

EPortfolio و اصطلاح آموزش مجازی

Open Badges

ابتکار آن ابتدا توسط موسسه موزیلا صورت گرفته است. نشان‌های باز یا Open Badges یعنی انباشتن اطلاعات در خصوص موفقیت‌ها و اهداف برند در یک فایل تصویری پورتابل که به عنوان یک نشان دیجیتال عمل می‌کند.

Open Badges و اصطلاح رایج آموزش الکترونیک

Open Source

یک قطعه نرم‌افزاری با یک کد منبع که برای عموم قابل دسترسی است تا آن را بر اساس نیازهای خودشان تغییر دهند. گاهی تغییرات به اشتراک گذاشته می‌شود و نرم‌افزار نیز به تبع آن بهبود می‌یابد.

Open Source و اصطلاح رایج آموزش مجازی، فضای ابری و آمار

Software-as-a-Service (SaaS)

نرم‌افزاری که به شرکت‌ها یا اشخاص به طور اشتراکی مجوز می‌دهد. SaaS مزایای قابل توجهی دارد مانند صرفه‌جویی در هزینه که به دلیل عدم نصب، نگهداری و به روز رسانی سخت‌افزار است. به علاوه، محصولات SaaS ، به عنوان نرم‌افزاری که از خارج توسط فروشنده میزبانی می‌شود، به راحتی با نیازهای دقیق مشتری انطباق می‌یابد. این، مزیت توسعه و به روز رسانی دارد، چرا که کاربران می‌توانند به سادگی در سرویسی که ماندگاری دائمی دارد، وارد شوند.

SAAS از اصطلاحات رایج Elearning 

HTML5

مخفف Hypertext Markup Language version 5 یا زبان نشانه‌گذاری ابر متن ورژن 5 ، یک زبان نشانه‌گذاری استاندارد است که در صنعت آموزش مجازی استفاده می‌شود. Flash متود برچسب‌گذاری محبوبی بود اما HTML5 به دلیل نداشتن محدودیت‌های آن در صدر قرار گرفته است. HTML5 قادر است محتوای آموزش مجازی سازگار با موبایل ایجاد کند که در هر دستگاه یا مرورگری قابل مشاهده باشد، در حالی که Flash توسط بسیاری از دستگاه‌های موبایل پشتیبانی نمی‌شد. HTML5 بیشتر برچسب‌های معناشناختی و میکرودیتا نشان می‌دهد که به متخصصان آموزش مجازی امکان دستیابی به مخاطب هدف وسیع‌تر با افزایش امکان دیده شدن آنلاین آنها را می‌دهد.

HTML5 و اصطلاح رایج elearning

Learning Method

روش ترجیحی فراگیران برای جذب و تلفیق اطلاعات جدید. برای مثال یک فراگیر آنلاین ممکن است از نمایش مجازی و ویدئوها سود ببرد، در حالی که دیگری ممکن است پادکست و سخنرانی‌ها را ترجیح دهد. مهم است که پیشینه فراگیران آنلاین خود را جستجو کنید تا روش‌های ارائه ایده‌آل آنها را بشناسید. با این حال، شما باید همیشه دوره‌های آموزش مجازی چندگانه پویا ایجاد کنید که برای طیف وسیعی از نیازهای آموزشی فراهم شده است.

Learning Method و اصطلاح elearning ، ابزارهای یادگیری

eLearning ROI

بازگشت سرمایه آموزش مجازی.با ارزیابی هزینه آموزش مجازی در مقایسه با سودی که ایجاد می‌کند، بازگشت سرمایه آموزش مجازی بدست می‌آید. برای مثال، ممکن است سازمان مبلغ کلی را که در برنامه آموزش مجازی شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حساب کرده و سپس آن را در مقابل نتایج بدست آمده مانند افزایش رضایت مشتری یا افزایش آمار فروش قرار دهد. یکی از مهمترین مزایای آموزش مجازی شرکتی این است که با به حداکثر رساندن مزایا و کاهش هزینه‌های آموزش آنلاین مانند هزینه مربی آنلاین و چاپ مواد آموزشی، بازگشت سرمایه آموزش آنلاین را بهبود می‌بخشد.

اصطلاح رایج آموزش الکترونیک و بازگشت سرمایه، آمار ROI

eLearning Localization

فرآیندی شامل تغییر محتوای آموزش مجازی متناسب با هر منطقه یا کشور است. بومی‌سازی آموزش مجازی تنها محدود به ترجمه یا زیرنویس دوره‌های آموزش مجازی نیست. در عین حال، متخصصان باید تمام جنبه‌های دوره آموزش مجازی را موردتوجه قرار دهند، از بررسی طرح‌ها گرفته تا اطمینان از اینکه برای مخاطب موردنظر مناسب است. برای مثال، تصویری که در دوره‌های آموزش مجازی برای فراگیران آمریکایی نمایش داده می‌شود، شاید لازم باشد برای ورژن ژاپنی دوره آموزش مجازی تغییر کند که شامل تصاویر آن فرهنگ می‌شود.

اصطلاح رایج elearning و بومی سازی آموزش، لپ تاپ و عینک

Instructional Design

فرآیند برنامه‌ریزی، تشکیل و توسعه محتوای آموزش مجازی که فهم فراگیران آنلاین را از موضوع بیشتر می‌کند. در گذشته، طراحی آموزش مربوط می‌شد به تجارب آموزشی سنتی مانند آموزش در محل. طراحی‌های آموزشی مدرن قادرند دوره‌های آموزش مجازی تعاملی و همه جانبه را گسترش دهند که می‌تواند محدودیت‌های جغرافیایی را از بین ببرد. مسئولیت‌های شغلی آنها بر حسب پروژه آموزش مجازی و نیاز مشتری، تغییر می‌کند.



ب

بتن ریزی در هوای سرد

از خسارت به بتن ناشی از یخ زدگی در زمان های اولیه که قرار است در هوای سرد استفاده شود، جلوگیری می شود.
از رشد قدرت و مقاومت مورد نیاز بتن جهت آن اطمینان حاصل می شود.
از شرایط مطلوب برای بهبود استحکام بدون استفاده از گرمای اضافی در زمان آن باید، اطمینان حاصل می شود.
تغییر دمای سریع در بتن منظور جلوگیری از ترک خوردگی در آن زمان ، کنترل می شود.
محافظت دائمی از ساختار بتن در آن زمان فراهم می شود.
لازم است که بتن تازه در برابر آثار ویرانگر یخ زدگی محافظت شود بتنی که حتی یک بار در سنین اولیه یخ زده باشد در مقایسه با بتنی که یخ نزده باشد در برابر شرایط جوی از مقاومت کمتری برخوردار است و نیز آب بند نخواهد بود.


برنامه ریزی

برنامه ریزی، فرایندی برای رسیدن به اهداف است. بسته به فعالیت ها، هر برنامه می تواند که بلندمدت، میان مدت یا کوتاه مدت باشد. برای مدیرانی که در جستجوی حمایت های بیرونی هستند، برنامه ریزی، مهم ترین و کلیدی ترین و آسان ترین سند برای رشد است. برنامه ریزی می تواند، نقش مهمی در کمک به جلوگیری از اشتباهات یا تشخیص فرصت های پنهان بازی کند. برنامه ریزی به پیش بینی آینده و ساختن آینده تا حدودی قابل تصور کمک می کند. آن پلی است بین آنجایی که هستیم و آنجایی که می خواهیم برویم. برنامه ریزی به آینده می نگرد.


ت

تعریف یا معنی

تعریف (واکـَـران) (انگلیسی: Definition) عبارتی است که معنای یک اصطلاح (کلمه، عبارت یا دسته ای از نمادها) یا نوع یک چیز را شرح می دهد. تعریف واژه به ما می گوید که یک چیز باید چه ویژگی هایی (مشخصه هایی کیفیاتی، خواصی) داشته باشد تا آن واژه بر آن اطلاق شود. تعریف باید جامع و مانع باشد، این بدان معناست که «تعریف واژهٔ مورد نظر باید جامع همهٔ جنبه های تعریف کننده و مانع همهٔ جنبه هایی باشد که جنبه های غیر تعریف کننده|تعریف کننده نیستند.». یعنی تعریفی که ارائه می شود ویژگی هایی که آن چیز را از بقیه جدا می کند را بیان کند. جنبه های تعریف کننده ویژگی هایی هستند که اگر اعضای یک طبقه دارای آن ویژگی ها نباشند، دیگر به آن طبقه تعلق ندارند. مانند ویژگی داشتن سه ضلع برای مثلث، که اگر چیزی سه ضلع نداشته باشد به هیچ وجه نمی تواند مثلث باشد.


د

دیکشنری

دیکشنری (Dictionary) که گاهی اوقات به عنوان یک واژه نامه، فرهنگ لغت، لغت نامه یا فرهنگنامه شناخته می شود، مجموعه ای از کلمات در یک یا چند زبان خاص است، که اغلب بر اساس حروف الفبا مرتب سازی می شود، و ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد تعاریف، کاربردها، ریشه شناسی، تلفظ، ترجمه، و غیره باشد. واژه نامه کتابی است که معانی لغات یک زبان در آن توضیح داده شده باشد. واژه ها به صورت الفبایی مرتب شده اند و معمولاً املا و تلفظ و معنای هر کلمه یاد شده است. فرهنگ لغات در یک رشته خاص، معمولاً حاوی معانی هر واژه است. اگرچه تصور می شود که دیکشنری فقط با واژه ها سر و کار دارد ولی دامنه پوشش آن اغلب می تواند از این هم فراتر برود


ز

زبان فارسی

فارسی یا پارسی یکی از زبان های هندواروپایی در شاخهٔ زبان های ایرانی جنوب غربی است که در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان به آن سخن می گویند. فارسی زبان رسمی کشورهای ایران و تاجیکستان و یکی از دو زبان رسمی افغانستان (در کنار پشتو) است. زبان رسمی کشور هندوستان نیز تا پیش از ورود استعمار انگلیس، فارسی بود. فا، fa: نماد زبان فارسی. زبان فارسی را پارسی نیز می گویند. زبان فارسی در افغانستان به طور رسمی دری و در تاجیکستان تاجیکی خوانده شده است. در سال ۱۸۷۲ در نشست ادیبان و زبان شناسان اروپایی در برلین، زبان های یونانی، فارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان زبان های کلاسیک جهان برگزیده شدند. بر پایهٔ تعریف، زبانی کلاسیک به شمار می آید که یکم، باستانی باشد، دوم، ادبیات غنی داشته باشد و سوم در آخرین هزاره عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد.


ط

طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول

طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول (Advance Product Quality Planning)(APQP) يک روش ساختار يافته است که براي برقراري مراحل ضروري از فاز دريافت الزامات محصول تا توليد محصول، و انجام فعاليتهاي مربوطه در زمان لازم در جهت رضايت مشتري صورت مي گيرد،به نوعی روشیست قانون مند از فنون مختلف که سعی در کسب کیفیت فرایند طرح و تولید دارد ضمن اینکه مراحل کسب رضایت مشتری در بطن فرایند طرح و تولید را ضمانت می کند .هدف از اجراي APQP ارتباط با تأمين کنندگان به منظور برنامه ريزي کيفيت محصول و ايجاد خطوط راهنما به صورت مشترک است. در قدم دیگر سعی بر آسان نمودن ارتباط بین افراد درگیر فرایند است و اینگه آیا گام های برداشته شده بدرستی پیش رفته و کامل شده اند .

 

و در نقطه مقابل نیز در صورت فقدان APQP ممکن است منجر به بروز نتایج زیر شود

1- عملكرد ضعيف محصول
2- افزايش دوره تكوين محصول و ارائه به بازار
3- افزايش هزينه هاي طرح و توليد
4-افزايش تغييرات پيش بيني نشده

 

برنامه ي مؤثر

وجود برنامه اي مؤثر جهت انجام فعاليتهايي که براي تضمين کيفيت و اطمينان در طرح و توليد محصولات در نظر گرفته شود، ضرورت ويژه اي دارد، بالاخص در شرايطي که رقبا در بازار در عواملي مثل زمان عرضه محصول به بازار، کاهش هزينه ها و افزايش کيفيت و ميزان اطمينان محصولات (Reliability) با هم رقابت مي کنند،به منظور کاهش چشمگير زمان مورد نياز جهت طرح و توليد محصولات جديد و يا ايجاد تغييرات در محصولات براي جلب نظر و رضايت مشتري همزمان با انجام ساير فعاليتهاي مورد نظر، کارهايي لازم است تا رضايت مشتري جلب شود.

 

مهندسي همزمان

در اين رابطه موضوع مهندسي همزمان، همزمان با طرح محصول، ايجاد فرآيندهاي توليد و فعاليتهاي تأييد طرح، روشي مؤثر در کاهش زمان طرح و ايجاد ارتباط در کارگروهي در سطح سازمان است،به علاوه استفاده از ابزار مهندسي و فرآيندها و ارتباط آنها با يکديگر از طريق مهندسي همزمان به منظور تأثيرگذاري در کيفيت و اطمينان از کار، از اهميت بسياري برخوردار است. اين مهندسي همزمان را مي توان در طي مراحل ايجاد طرح و فرآيندهاي توليد به شرح زیر مشاهده کرد :

1- طراحي و تعريف برنامه
2- طراحي و توسعه محصول
3- طراحي و توسعه فرآيند
4- صحه گذاري و تصديق محصول و فرآيند
5- بازخور، ارزيابي و اقدام اصلاحي

نداشتن برنامه ريزي صحيح پيشاپيش کيفيت محصول به عملکرد ضعيف محصول، افزايش زمان عرضه محصول به بازار، تأثير در کيفيت دراز مدت و کوتاه مدت عملکرد کالا و افزايش هزينه طرح و توليد مي انجامد.

 



ف

فارسی نوین

عده ای بر این باورند که ادبیات فارسی از دورهٔ مشروطیت به بعد با ادبیات فارسی دورهٔ قاجار و صفویه و ماقبل آن متفاوت است و به ویژه با تأسیس فرهنگستان ایران (در سال ۱۳۱۳ ه‍. خ) و شروع نهضت ترجمه در ایران، یک دورهٔ نوین در زبان فارسی به وجود آمده است که گرایش عملی تری به برگشت و به پاکی و خالص سازی زبان فارسی از عبارات و اصطلاحات پیچیدهٔ عربی دارد. طی سده های اخیر، زبان فارسی در نیمهٔ شرقی قلمرو خود با تنگنا و دشواری روبه رو شد، ولی در نیمهٔ غربیِ قلمرو خود (کشور ایران) رو به شکوفایی نهاد.


فرهنگ لغت

فرهنگ واژگان، فرهنگ لغت، واژه نامه، لغت نامه، فرهنگ یا فرهنگنامه کتابی است که در آن معانی واژه های یک زبان معین با توضیحات مربوط به ریشه شان، تلفظ شان، یا اطلاعات دیگر مربوط به آنها به ترتیب حروف الفبای همان زبان گردآوری می شوند. فرهنگ واژگان با دانشنامه تفاوت دارد. در یک واژه نامه معمولاً فقط به معنای واژه ها اکتفا می شود و اطلاعات دیگری (نظیر تاریخچه) داده نمی شود. به علاوه، در واژه نامه ها فقط به واژه های عمومی یک زبان اشاره می شود، و اسامی خاص (مانند اسم مکان ها و اشخاص) کمتر نوشته می شود. با این حال، مرز دقیقی بین واژه نامه و دانشنامه نمی توان تعیین کرد، و برخی کتب به نوعی در هر دو طبقه جا می گیرند. این بخش شامل فرهنگ فارسی، لغت نامه دهخدا، فرهنگ معین، فرهنگ فارسی عمید، فرهنگ سره و همچنین فرهنگ مترادف ها و متضادها (تألیف فرج الله خداپرستی و برگرفته از تارنمای «دادگان») و واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی می باشد.



صفحه:  1  2  (ادامه)
  همه