واژه نامه
حروف خاص | آ | ا | ب | پ | ت | ث | ج | چ | ح | خ | د | ذ | ر | ز | ژ | س | ش | ص | ض | ط | ظ | ع | غ | ف | ق | ک | گ | ل | م | ن | و | ه | ی | همه
ا |
---|
استانداردنمونه، قاعده، اصل، مقیاس، نمونه تصویب شده، وهرچیزی که ازطرف عموم بعنوان مبنائی برای مقایسه پذیرفته شود | |
اصطلاحات رایج آموزش مجازییادگیری با موبایل یا mLearning امروزه در صنعت آموزش مجازی بسیار محبوب شده است و محبوبیت آن رو به افزایش است. از طریق موبایل لرنینگ، فراگیران میتوانند با استفاده از گوشیهای هوشمند یا تبلت به آموزش آنلاین دسترسی داشته باشند. Gamificationتکنیکهایی است که محتوای آموزش مجازی را به صورت یک تجربه مشارکتی و جذاب برای فراگیران درمیآورد. گیمیفیکیشن یک اصطلاح رایج آموزش مجازی است که اطلاعات را به شیوهای منحصر به فرد و جالب به فراگیران ارائه میدهد و میتواند شامل عناصر بازی همچون جایزه، مراحل، عناوین و بازخورد مثبت باشد. Blended Learningیادگیری ترکیبی، آموزش کلاسی را با آموزش آنلاین مبتنی بر وب ترکیب میکند تا انعطافپذیری بیشتری داشته باشد. Social Learningتشریک مساعی، طوفان مغزی و مذاکره با همکاران همگی قسمتهایی از یادگیری اجتماعی هستند. در حوزه آموزش مجازی، این میتواند همه چیز را شامل شود از استفاده از رسانههای اجتماعی گرفته تا بحث و تبادل نظر یا چت زنده در دورههای آموزش مجازی.
Storyboardingاستوری بوردها به توسعهدهندگان دورههای آموزش مجازی اجازه میدهد تا رئوس دورهها را قبل از شروع فرآیند توسعه آموزش مجازی مشخص کنند. این به تازه کارها کمک میکند تا بفهمند چه متون، تصاویر و عناصر دیگری برای این دوره میخواهند. Tin Can APITin Can نسل بعدی اسکورم (SCORM) است و امکان جمعآوری دادهها درباره طیف وسیعی از تجارب یادگیری یک شخص در فضای آنلاین یا آفلاین، را میدهد. Tin Can API بسیاری از محدودیتهای قدیمی را برطرف کرده است و فرمت ثابتی از فعالیتهای شخص یا گروه را از طریق تکنولوژیهای چندگانه مانند موبایل، شبیه سازی، بازی و … بدست میآورد. Learning Management Systemاین اصطلاح رایج آموزش مجازی که به اختصار LMS گفته میشود، یک پلتفرم نرمافزاری آنلاین است که نتایج را انتشار، مدیریت و ردیابی میکند و گزارشهایی را برای آموزش و دورههای آنلاین تهیه میکند. 508 Compliantاصل 508 قانون بازتوانی، استانداردهای قابل دسترسی برای انواع محتوا ایجاد کرده است. دوره آموزش مجازی که بر اساس 508 باشد، تضمین میکند که همه فراگیران شامل افراد دارای معلولیت نیز میتوانند به محتوای دورهها دسترسی داشته باشند. Rapid e-Learning Softwareابزاری است که میتوانید برای ساخت سریع دورههای آموزش مجازی با حداقل زمان ممکن برای اتمام پروژه استفاده کنید. برخی ویژگیهای نرمافزار آموزش مجازی سریع، شامل قالبها و برنامههای ویزارد است. SMESME که مخفف Subject Matter Expert یا کارشناس موضوع است، دیگر اصطلاح رایج آموزش مجازی است که به افرادی گفته میشود که دانش لازم برای دورههای آموزش مجازی را دارند یا در آن حوزه متخصص هستند. (Learning Record Store (LRSبانک اطلاعاتی که تحلیلها در خصوص دادههای آموزشی را ذخیره، مدیریت و اجرا میکند. LRS میتواند بخشی از LMS باشد که فرمت داده Xapi را پشتیبانی میکند یا میتواند سیستم مستقلی مانند سیستم خصوصی یادگیری خودتان باشد. Learning Dataاطلاعاتی که در خصوص فراگیران گروهی یا فردی در طول دوره آموزش آنلاین تولید میشود. درگذشته این از فرمت اسکورم گرفته میشد، اما امروزه دادههای یادگیری از فرمت xAPI گرفته میشود. Learning Analyticsاندازهگیری، جمعآوری، تحلیل و گزارش دادههایی که در طول فعالیتهای یادگیری آنلاین انباشته میشوند. تحلیل یادگیری بینش عمیقی نسبت به رفتارها، شایستگیها و تجارب فراگیران ارائه میدهد، به علاوه هر جا که نیاز به بهبود داشته باشد، چه در مورد فراگیران و چه محیط یادگیری را شناسایی میکند. Learning Tools Interoperability (LTI)استاندارد سیستم متقاطع عملیاتی توسط کنسرسیوم آموزش جهانی IMS ایجاد شده است. این برای اتصال به سامانههای آموزشی چون LMS است، با ابزارهای خارجی استانداردشده که دسترسی فزاینده به محتوای آموزشی را در بسیاری موسسات فراهم میکند. Application Programming Interface (API)مجموعه توابع و فرآیندهایی که امکان ایجاد برنامههایی را میدهند که دسترسی به ویژگیها یا دادههای سیستم عامل، اپلیکیشن یا دیگر ابزارها را دارد. Synchronous Learningساختار دوره که به فراگیران حکم میکند باید صرفنظر از موقعیت جغرافیاییشان، به طور همزمان به محتوای دوره دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند. یادگیری همزمان، تعامل در زمان واقعی را بین فراگیران و مدرسان امکانپذیر میسازد، در حالی که یادگیری غیرهمزمان اینگونه نیست. Asynchronous Learningفراگیران را قادر میسازد تا به دورههای آنلاین در زمانهای مختلف دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. این یک مفهوم مرکزی در آموزش مجازی و آموزش وبمحور (WBT) است و کمک میکند تا دوره با سرعتی متناسب با هر یک از فراگیران ارائه شود. Massive Open Online Course (MOOC)یک دوره آنلاین که برای تعداد زیادی از کاربران در هر لحظه ارائه میشود، موک (MOOC) میتواند هم برای آموزش شرکتی و هم محتوای تحصیلی مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر ارائه محتوا، MOOC اغلب بحث مشارکتی و تعاملات بین دانشآموزان و معلمان یا فراگیران و مربیان را تسهیل میکند.
Curationخرید، سازماندهی و ارائه محتوا یا رسانه. در آموزش مجازی، فرآیند گزینش اغلب بخش مرکزی ایجاد دورههای آنلاین است که طیف متنوعی از محتوا را از منابع داخلی و خارجی جمعآوری میکند. گزینش محتوای آموزشی میتواند به طور چشمگیری زمان مصرف شده برای ایجاد دوره آنلاین را کاهش دهد و محتوای دوره را به میزان زیادی مرتبط نگه دارد. Authoring Toolابزارها (چه دسکتاپ و چه مبتنی بر مرورگر) که به طراحان آموزشی اجازه میدهد همه فرمت رسانهها را برای ایجاد آموزش الکترونیک که تعاملی و مشارکتی باشد، ادغام کنند. Micro Learningمیکرولرنینگ روش ارائه محتوا به کاربران در قطعات ریز و خاص است که به کاربران اجازه میدهد چگونگی و زمان یادگیری را کنترل کنند. یک قطعه محتوا یا اطلاعات تحصیلی ممکن است در اندازه بسیار کوچکی ارائه شود. EPortfolioانباشت شواهدی که نشاندهنده فعالیت و کار افراد است و در یک پلتفرم دیجیتالی یا مبتنی بر وب میزبانی و نمایش داده میشود. Open Badgesابتکار آن ابتدا توسط موسسه موزیلا صورت گرفته است. نشانهای باز یا Open Badges یعنی انباشتن اطلاعات در خصوص موفقیتها و اهداف برند در یک فایل تصویری پورتابل که به عنوان یک نشان دیجیتال عمل میکند. Open Sourceیک قطعه نرمافزاری با یک کد منبع که برای عموم قابل دسترسی است تا آن را بر اساس نیازهای خودشان تغییر دهند. گاهی تغییرات به اشتراک گذاشته میشود و نرمافزار نیز به تبع آن بهبود مییابد. Software-as-a-Service (SaaS)نرمافزاری که به شرکتها یا اشخاص به طور اشتراکی مجوز میدهد. SaaS مزایای قابل توجهی دارد مانند صرفهجویی در هزینه که به دلیل عدم نصب، نگهداری و به روز رسانی سختافزار است. به علاوه، محصولات SaaS ، به عنوان نرمافزاری که از خارج توسط فروشنده میزبانی میشود، به راحتی با نیازهای دقیق مشتری انطباق مییابد. این، مزیت توسعه و به روز رسانی دارد، چرا که کاربران میتوانند به سادگی در سرویسی که ماندگاری دائمی دارد، وارد شوند. HTML5مخفف Hypertext Markup Language version 5 یا زبان نشانهگذاری ابر متن ورژن 5 ، یک زبان نشانهگذاری استاندارد است که در صنعت آموزش مجازی استفاده میشود. Flash متود برچسبگذاری محبوبی بود اما HTML5 به دلیل نداشتن محدودیتهای آن در صدر قرار گرفته است. HTML5 قادر است محتوای آموزش مجازی سازگار با موبایل ایجاد کند که در هر دستگاه یا مرورگری قابل مشاهده باشد، در حالی که Flash توسط بسیاری از دستگاههای موبایل پشتیبانی نمیشد. HTML5 بیشتر برچسبهای معناشناختی و میکرودیتا نشان میدهد که به متخصصان آموزش مجازی امکان دستیابی به مخاطب هدف وسیعتر با افزایش امکان دیده شدن آنلاین آنها را میدهد. Learning Methodروش ترجیحی فراگیران برای جذب و تلفیق اطلاعات جدید. برای مثال یک فراگیر آنلاین ممکن است از نمایش مجازی و ویدئوها سود ببرد، در حالی که دیگری ممکن است پادکست و سخنرانیها را ترجیح دهد. مهم است که پیشینه فراگیران آنلاین خود را جستجو کنید تا روشهای ارائه ایدهآل آنها را بشناسید. با این حال، شما باید همیشه دورههای آموزش مجازی چندگانه پویا ایجاد کنید که برای طیف وسیعی از نیازهای آموزشی فراهم شده است. eLearning ROIبازگشت سرمایه آموزش مجازی.با ارزیابی هزینه آموزش مجازی در مقایسه با سودی که ایجاد میکند، بازگشت سرمایه آموزش مجازی بدست میآید. برای مثال، ممکن است سازمان مبلغ کلی را که در برنامه آموزش مجازی شرکت سرمایهگذاری کردهاند، حساب کرده و سپس آن را در مقابل نتایج بدست آمده مانند افزایش رضایت مشتری یا افزایش آمار فروش قرار دهد. یکی از مهمترین مزایای آموزش مجازی شرکتی این است که با به حداکثر رساندن مزایا و کاهش هزینههای آموزش آنلاین مانند هزینه مربی آنلاین و چاپ مواد آموزشی، بازگشت سرمایه آموزش آنلاین را بهبود میبخشد. eLearning Localizationفرآیندی شامل تغییر محتوای آموزش مجازی متناسب با هر منطقه یا کشور است. بومیسازی آموزش مجازی تنها محدود به ترجمه یا زیرنویس دورههای آموزش مجازی نیست. در عین حال، متخصصان باید تمام جنبههای دوره آموزش مجازی را موردتوجه قرار دهند، از بررسی طرحها گرفته تا اطمینان از اینکه برای مخاطب موردنظر مناسب است. برای مثال، تصویری که در دورههای آموزش مجازی برای فراگیران آمریکایی نمایش داده میشود، شاید لازم باشد برای ورژن ژاپنی دوره آموزش مجازی تغییر کند که شامل تصاویر آن فرهنگ میشود. Instructional Designفرآیند برنامهریزی، تشکیل و توسعه محتوای آموزش مجازی که فهم فراگیران آنلاین را از موضوع بیشتر میکند. در گذشته، طراحی آموزش مربوط میشد به تجارب آموزشی سنتی مانند آموزش در محل. طراحیهای آموزشی مدرن قادرند دورههای آموزش مجازی تعاملی و همه جانبه را گسترش دهند که میتواند محدودیتهای جغرافیایی را از بین ببرد. مسئولیتهای شغلی آنها بر حسب پروژه آموزش مجازی و نیاز مشتری، تغییر میکند. | |